Ostatnio dużo uczę się w praktyce o pacjentach z tzw. specjalnymi potrzebami, wśród nich jest też oczywiście obsługa pacjentów niewidomych. Pomagam bowiem – szkolę i doradzam – przychodniom i szpitalom, które chcą być bardziej przyjazne tym pacjentom.
Dziś tylko o jednej, ale bardzo ważnej kwestii – jak pacjent niewidomy czy słabowidzący może podpisywać dokumenty? Kwestia ważna, bo przecież jest przynajmniej kilka sytuacji w placówkach medycznych, w których pacjent to robi. Począwszy od złożenia deklaracji w POZ, poprzez zgodę na leczenie czy dostęp do dokumentacji medycznej.
Zacznę od historii, nie z branży medycznej, ale dobrze obrazującej problem. Opisał ją kilka miesięcy temu Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, sam będący osobą niewidomą. To fragment jego wpisu na TT:
„w sklepie RTV/AGD odmówiono mi zakupu na raty, ponieważ jestem osobą niewidomą. Pani poprosiła abym przyszedł z kimś dorosłym…”
Nie dość, że sytuacja ta pokazuje stereotypowe podejście do osób niepełnosprawnych, czy też po prostu brak szacunku, to powodem odmowy – była właśnie kwestia podpisu. Sprzedawczyni nie wiedziała czy też nie miała procedur – jak postąpić w tej sytuacji. „Smaczku” całej historii dodaje to, że Pan, który został tak potraktowany w sklepie – bez problemu przez internet kupił, tak jak chciał sprzęt na raty…
Wracając do kwestii placówek medycznych. Warto, by obsługa pacjentów niewidomych, w tym kwestia składania podpisu została opisana w regulaminie podmiotu, czy też w procedurach obsługi pacjenta. Ułatwi to uniknięcie problemu, nawet jeśli obecnie nie macie takich pacjentów, to przecież mogą pojawić się w przyszłości.
Obsługa pacjentów niewidomych – składanie podpisu
O czym warto pamiętać tworząc procedury?
- od strony technicznej – ułatwieniem jest tzw. ramka do złożenia podpisu, którą można kupić – wydatek niewielki, a daje pacjentowi komfort. Gdy jej nie mamy pracownik przychodni – poprzez nakierowanie palca osoby niewidomej/słabowidzącej do miejsca podpisu – wskazuje go. Naprawdę wygodniej jest to zrobić z „ramką”.
- od strony informacyjnej – zanim pacjent złoży podpis – pracownik odczytuje mu treść całego dokumentu, który ma podpisać. Pamiętaj przy tym o przepisach o ochronie danych osobowych (RODO).
- od strony obsługi pacjenta: opisywanie co się dzieje – szczególnie, gdy pracownik robi coś bezgłośnie, przygotowując dokumenty do podpisu. To także zapewnienie komfortowego miejsca, by pacjent mógł w łatwy sposób złożyć podpis. A przy samej czynności – po uprzedzeniu o tym pacjenta (bo dotyczy to nawiązania kontaktu fizycznego z nim) – wskazanie miejsca podpisu.
Obsługę pacjentów ze szczególnymi potrzebami opisałam również tutaj:
- savoir-vivre wobec pacjentów niepełnosprawnych
- pacjent w starszym wieku- jak z nim rozmawiać?
- pacjenci ze szczególnymi potrzebami
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }