Dorota Uliasz

doradca w branży medycznej

Doradzam podmiotom wykonującym działalność leczniczą w opracowywaniu oraz wdrażaniu procedur i standardów podnoszących jakość obsługi pacjenta. Pomagam właścicielom i osobom zarządzającym w kierowaniu pracą personelu placówki medycznej. Podnoszę kompetencje personelu poprzez praktyczne szkolenia z zakresu: komunikacji z pacjentem, radzenia sobie z trudnymi sytuacjami oraz profesjonalnej i przyjaznej pacjentowi rejestracji.
[Więcej >>>]

Skontaktuj się

Pacjent w starszym wieku – jak z nim rozmawiać?

Dorota Uliasz04 listopada 2019Komentarze (0)

Pacjent w starszym wieku to jedna z grup, do których skierowane są programy typu DOSTĘPNOŚĆ PLUS.

Oznacza to, że dzięki ustawie dotyczącej poprawy dostępności sektora publicznego (w tym szpitali i przychodni) dla osób ze szczególnymi potrzebami, coraz częściej będziemy mówić o takich pacjentach. Dostępność oznacza zburzenie barier różnego typu, nie tylko architektonicznych, ale także dotyczących komunikowania się czy też szeroko pojętej obsługi pacjenta.

Pacjent w starszym wieku – specyfika kontaktu

Kontakt z pacjentem w podeszłym wieku może być utrudniony. Możesz to zaobserwować zarówno w rejestracji, jak i w gabinecie zabiegowym czy lekarskim. Z jednej strony tworzą go bariery zdrowotne (fizyczne), np. gorszy słuch, które utrudniają porozumienie, z drugiej nasze nastawienie. Niestety, częsty jest stereotyp starszej osoby, która jest niezaradna, powolna, roszczeniowa, czy zdziecinniała. Mając takie nastawienie trudno budować relacje oparte na wzajemnym szacunku.

Pacjent w starszym wieku – zasady komunikowania się

  • Zwracaj się z szacunkiem (używaj zwrotów pan/pani, używaj imienia i nazwiska). Niedopuszczalne są zwroty: „Niech usiądzie, niech zdejmie okulary..”, to niestety nie żart, a wyszukany w Internecie fragment relacji pacjentki. Tak zwracała się do niej okulistka. Inny przykład (tym razem pielęgniarki): „Babciu, niech babcia wchodzi w końcu do tego gabinetu..”,
  • Używaj zwrotów grzecznościowych (zamiast tego nieszczęsnego „niech babcia wejdzie…”, powiedz: „Zapraszam Panią do środka” lub: „Proszę wejść do środka”),
  • Dostosuj rytm rozmowy do pacjenta. Mów wyraźnie, jeśli jest taka potrzeba: głośniej, a jeszcze lepiej podejdź do pacjenta (np. nie próbuj krzyczeć przez okienko w rejestracji),
  • Nie ulegaj też stereotypom – to w nawiązaniu do wcześniejszego punktu- nie zakładaj, że każda starsza osoba niedosłyszy/ma problem ze słuchem,
  • Bądź cierpliwy – nie popędzaj, daj czas na wypowiedź (być może taka osoba potrzebuje więcej czasu niż przeciętny pacjent – bądź tego świadomy),
  • Nie bagatelizuj informacji od pacjenta. Daj mu opowiedzieć swoją historię (nawet jeśli cofa się do dawnych lat)- może to być ważne w zrozumieniu dolegliwości pacjenta,
  • Unikaj zdrobnień (np. serduszko, rączka, nóżka) i infantylnego języka: dobrze serduszko pika? – zamiast spytania o dolegliwości sercowe,
  • Zwracaj uwagę, czy w jasny sposób podsumowałeś zalecenia. Pomocne będzie spisanie dla pacjenta ważnych kwestii. Tu kilka rad o przekazywaniu informacji: przekazywanie informacji pacjentowi
  • Bądź wyczulony na informowanie o przepisanych lekach. Informuj o działaniu, interakcjach czy niepożądanych skutkach. Powiedz, co pacjent ma zrobić, gdy zauważy u siebie jakieś niepożądane symptomy.
  • Pamiętaj również o tym, że pacjent może korzystać z usług wielu lekarzy – informuj go dokładnie o tym, jakie leki się wzajemnie wykluczają lub nie powinny być stosowane w tym samym czasie,
  • Kontroluj rozmowę, ale w przyjazny sposób. Często wizyta u lekarza jest dla pacjenta w starszym wieku jedną z niewielu możliwości kontaktów z innymi. Uszanuj to, a jednocześnie wykorzystując techniki uważnego słuchania sprowadź rozmowę na medyczne tory.

Ważna informacja dla placówek medycznych: można starać się o dofinansowanie dla POZ w ramach programu DOSTĘPNOŚĆ PLUS (także na szkolenia z obsługi pacjenta ze szczególnymi potrzebami): granty dla placówek medycznych.

Zapraszam również do przeczytania artykułów: savoir-vivre wobec pacjentów niepełnosprawnych  oraz pacjenci ze szczególnymi potrzebami.

Photo by Cristian Newman on Unsplash

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy doradczo-szkoleniowej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 607 318 602e-mail: kontakt@zadowolonypacjent.pl

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Rozwiązania Edukacyjne Wiedzieć – Umieć – Chcieć Dorota Uliasz Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Rozwiązania Edukacyjne Wiedzieć – Umieć – Chcieć Dorota Uliasz z siedzibą w Wieliczce.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem kontakt@zadowolonypacjent.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: