Dorota Uliasz

doradca w branży medycznej

Doradzam podmiotom wykonującym działalność leczniczą w opracowywaniu oraz wdrażaniu procedur i standardów podnoszących jakość obsługi pacjenta. Pomagam właścicielom i osobom zarządzającym w kierowaniu pracą personelu placówki medycznej. Podnoszę kompetencje personelu poprzez praktyczne szkolenia z zakresu: komunikacji z pacjentem, radzenia sobie z trudnymi sytuacjami oraz profesjonalnej i przyjaznej pacjentowi rejestracji.
[Więcej >>>]

Skontaktuj się

Prawa personelu medycznego a RODO

Dorota Uliasz23 sierpnia 2018Komentarze (0)

Prawa personelu medycznegoPrawa personelu medycznego – czasami mam wrażenie, że brzmi to jak fikcja.  Nikt nie neguje praw pacjentów, a wręcz czasami sami pacjenci często ich nadużywają w kontaktach z przychodnią/szpitalem. Z drugiej strony Ci sami pacjenci „zapominają”, że sami mają obowiązki, a personel medyczny ma prawa.

Co prawda pierwszy szok związany z RODO mija, jednak myślę, że to dobry przykład, by pokazać, że prawa i obowiązki mają dwie strony. Wdrażanie RODO, z mojej perspektywy: standardów w obsłudze pacjenta, to szereg pytań ze strony właścicieli przychodni, lekarzy, średniego personelu medycznego i rejestracji: co my właściwie możemy?:

  • Czy mogę przekazać mężowi informacje o zmianie terminu wizyty jego żony?
  • Czy mogę przekazać opiekunom w domu pomocy społecznej wyniki badań ich podopiecznego? Czy mogę przekazać przez telefon…?

Gdy spotykam się z Klientami takich praktycznych pytań jest bardzo wiele. Z jednej strony to kwestia prawna, by pewne zasady zostały jasno dookreślone. Z drugiej to sprawa tego, że czasami (np. nie będąc pewnym jakie przepisy prawne za nami stoją) – niełatwo odwołujemy się do swoich praw. Dlatego tak ważne jest, by właściciele placówek medycznych pokazywali pracowników jakie są ich prawa, w tym konkretnym przypadku w ramach ochrony danych osobowych.

Prawa personelu medycznego a RODO – zasady

  1. Odwołuj się do swoich praw. Jako pracownik placówki medycznej masz prawo do przetwarzania danych osobowych w zakresie niezbędnym do rzetelnego wykonania usługi, np. zarejestrowania pacjenta, wypisania recepty, itd. Masz to prawo albo na podstawie upoważnienia wystawionego przez pracodawcę, albo w przypadku tzw. zawodów medycznych w zakresie wykonywanego zawodu, czyli przetwarzania danych do udzielania świadczeń opieki zdrowotnej.

Oznacza to, że pacjent ma obowiązek podać określone dane (bo inaczej nie będzie możliwe skorzystanie ze świadczenia).

2. Informuj pacjentów o swoich prawach. Powołuj się na przepisy prawne, to pomoże Ci w trudnej sytuacji. Na przykład gdy pacjent mówi: a kiedyś to nie było potrzebne…, nie pokażę dowodu osobistego, bo nie macie to tego prawa, by sprawdzać…

Masz prawo (a wręcz obowiązek):

  • sprawdzić tożsamość. Na przykład poprosić o wgląd do dokumentu ze zdjęciem, by upewnić się, że wyniki odbiera sam pacjent lub upoważniona osoba.
  • zadawać dodatkowe pytania, gdy weryfikacja odbywa się nie bezpośrednio (np. przez telefon), by  potwierdzić tożsamość konkretnej osoby. Warto tutaj mieć jeden schemat potwierdzania dla całej przychodni/szpitala.
  • odmówić podania informacji, jeśli nie możesz potwierdzić tożsamości lub prosi o nie osoba, która nie jest upoważniona.

To tylko kilka przykładów praw. Zachęcam, by w ramach swojej placówki spisać sytuacje, gdzie w związku z RODO nie jesteśmy pewni co jest możliwe, a potem właśnie listę praw/obowiązków personelu medycznego z tym związanych.

Z perspektywy RODO w obsłudze pacjenta zapraszam także do czerwcowego tekstu: RODO w obsłudze pacjenta


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/emarketi/domains/zadowolonypacjent.pl/public_html/wp-content/themes/thesis_189/lib/classes/comments.php on line 43

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Rozwiązania Edukacyjne Wiedzieć – Umieć – Chcieć Dorota Uliasz Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Rozwiązania Edukacyjne Wiedzieć – Umieć – Chcieć Dorota Uliasz z siedzibą w Wieliczce.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem kontakt@zadowolonypacjent.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: