Dorota Uliasz

doradca w branży medycznej

Doradzam podmiotom wykonującym działalność leczniczą w opracowywaniu oraz wdrażaniu procedur i standardów podnoszących jakość obsługi pacjenta. Pomagam właścicielom i osobom zarządzającym w kierowaniu pracą personelu placówki medycznej. Podnoszę kompetencje personelu poprzez praktyczne szkolenia z zakresu: komunikacji z pacjentem, radzenia sobie z trudnymi sytuacjami oraz profesjonalnej i przyjaznej pacjentowi rejestracji.
[Więcej >>>]

Skontaktuj się

Przekazywanie informacji pacjentowi – dlaczego jest ważne?

Dorota Uliasz27 lipca 2018Komentarze (0)

przekazywanie informacji

Badania pokazują, że pacjent, który rozumie proces leczenia w większym stopniu przestrzega zaleceń personelu medycznego – stąd tak ważne jest właściwe przekazywanie informacji.

Przekazywanie informacji, a właściwie rozmowa na temat zaleceń na przyszłość, zasad zażywania leków, czy też wprowadzenia nowych nawyków dotyczących np. odżywiania się to ważny element w pracy lekarza. Oprócz kluczowej kwestii jaką jest zwiększenie przestrzegania zaleceń ze strony personelu medycznego, taka rozmowa pozwala:

  • obniżyć lęk pacjenta i wzmocnić jego poczucie bezpieczeństwa
  • zwiększa jego zaangażowanie i odpowiedzialność w proces leczenia
  • na lepszy kontakt z pacjentami ze szczególnymi potrzebami, np. osobami starszymi: pacjent w starszym wieku

Przekazywanie informacji. Co zrobić, by pacjent zapamiętał  zalecenia?

  • Dostosuj język wypowiedzi do konkretnego pacjenta (jego wieku, wykształcenia/wiedzy) tak, by był dla niego zrozumiały. Jeśli to tylko możliwe nie używaj pojęć specjalistycznych, a jeśli musi wytłumacz je pacjentowi.
  • Uważaj też na skróty, typu: EKG, USG – gdy ich używasz wytłumacz ich znaczenie.
  • Zasada: im prościej tym lepiej, naprawdę sprawdza się.

Przekazywanie informacji: jak łatwo się nie zrozumieć?:

Lekarz mówi do pacjentki : „zrobimy USG główki dziecka, bo noworodek ma obrzęk części przodującej główki po porodzie, wykluczymy w ten sposób wątpliwości”. Przestraszona pacjentka dzwoni do rodziny i mówi: „muszą zrobić USG, bo lekarz mówi, że mały ma obrzęk mózgu”(z bloga położnej).

To przykład jak łatwo może dojść do nieporozumienia.

  • Nie przekazuj pacjentowi wszystkiego, co wiesz na dany temat. Wybierz te informacje, które dla niego będą przydatne. Selekcja informacji jest bardzo ważna. Nadmiar informacji przytłacza. Dobrą zasadą jest etapowość przekazywanych informacji.
  • Mów krótkimi zdaniami, używaj formy czynnej nie biernej.
  • Kluczowe informacje powtórz, jeśli to będzie potrzebne.
  • Używaj pozytywnych sformułowań.

Np. zamiast: nie znam jeszcze dokładnej przyczyny…” (negatywne sformułowanie), możesz powiedzieć: po zrobieniu dodatkowych badań poznamy przyczynę…” (pozytywne przeformułowanie).

Czy zamiast: „proszę nie zapomnieć o tych zaleceniach” możesz powiedzieć; „proszę pamiętać o zaleceniach”,

  • Upewniaj się, że pacjent słucha i rozumie, co do niego mówisz. W tym celu obserwuj jego komunikację niewerbalną oraz zadawaj pytania.
  • Stwórz przyjazną atmosferę, by pacjent nie bał się zadawać pytań i mówić o swoich wątpliwościach.
  • Możesz zapisać pacjentowi najważniejsze kwestie, lub zachęcić go, by notował kluczowe informacje.
  • Na zakończenie podsumuj najważniejsze rzeczy, możesz je np. wypunktować: po pierwsze, po drugie, …

Te rady pomogą zbudować dobrą relację, a także wpłyną na to, że pacjent zapamięta przekazywane przez Ciebie informacje.

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy doradczo-szkoleniowej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 607 318 602e-mail: kontakt@zadowolonypacjent.pl

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Rozwiązania Edukacyjne Wiedzieć – Umieć – Chcieć Dorota Uliasz Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Rozwiązania Edukacyjne Wiedzieć – Umieć – Chcieć Dorota Uliasz z siedzibą w Wieliczce.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem kontakt@zadowolonypacjent.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: