Dorota Uliasz

doradca w branży medycznej

Doradzam podmiotom wykonującym działalność leczniczą w opracowywaniu oraz wdrażaniu procedur i standardów podnoszących jakość obsługi pacjenta. Pomagam właścicielom i osobom zarządzającym w kierowaniu pracą personelu placówki medycznej. Podnoszę kompetencje personelu poprzez praktyczne szkolenia z zakresu: komunikacji z pacjentem, radzenia sobie z trudnymi sytuacjami oraz profesjonalnej i przyjaznej pacjentowi rejestracji.
[Więcej >>>]

Skontaktuj się

Savoir vivre wobec pacjentów niepełnosprawnych

Dorota Uliasz16 grudnia 2019Komentarze (0)

Czym jest savoir vivre wobec pacjentów niepełnosprawnych? Przyznam, że gdy pierwszy raz usłyszałam takie określenie, to byłam trochę zdezorientowana. Dlaczego savoir vivre? To przecież nie do końca pasuje. A jednak, jeśli skupimy się na definicji (a właściwie jej części): znajomość reguł grzeczności obowiązujących w danej grupie, to przynajmniej ja zaczynam widzieć sens. Zacznijmy od przykładu.

Historia – czym jest savoir vivre wobec pacjentów niepełnosprawnych?

Do rejestracji przychodni specjalistycznej wchodzi starsza Pani. Widać, że ma pewne trudności z poruszaniem się. Przedstawia swoją sprawę. Pani w rejestracji informuje ją, że to chwilę potrwa i zaprasza (miłym tonem głosu, z uśmiechem na twarzy), by usiadła i poczekała na dokumenty. Po chwili rejestratorka wychodzi zza „lady” i podchodzi do pacjentki. „Kuca”, tak by łatwiej nawiązać z nią kontakt wzrokowy.  Podaje pacjentce dokumenty i podkładkę, by ułatwić jej wypełnienie papierów…

Jak poczułbyś się na miejscu tej pacjentki? A może łatwiej będzie Ci sobie wyobrazić, jak poczułbyś się, gdyby to była Twoja mama lub babcia? Dla mnie ta krótka historia świetnie pokazuje, że kilka prostych zachowań ze strony osoby z rejestracji i w praktyce widzimy zasady uprzejmości i grzeczności, dostosowane do potrzeb tej konkretnej pacjentki.

Na tym dla mnie polega savoir vivre wobec pacjentów niepełnosprawnych. To wprowadzenie zasad, które nie zawsze są intuicyjne, a dzięki którym pokazujemy uprzejmość. W tym przypadku było to:

  • zauważenie, że dla pacjentki czekanie (stanie) przy ladzie jest problemem;
  • zaoferowanie rozwiązania: proszę usiąść;
  • wyjście zza „lady” pracownika i podejście do pacjentki (zamiast wołania pacjentki);
  • przyjęcie takiej pozycji, która ułatwiała nawiązanie kontaktu wzrokowego. Zasada ta dotyczy też np. kontaktu z dzieckiem;
  • ułatwienie przy wypełnianiu dokumentów: podkładka.

Podstawowe zasady savoir vivre wobec pacjentów niepełnosprawnych

Zachęcam – na podstawie: Praktyczny poradnik savoir vivre wobec osób niepełnosprawnych, United Spinal Association – do zapoznania się z przydatnymi zasadami:

  1. Zanim pomożesz – zapytaj. Nie każda osoba niepełnosprawna potrzebuje czy też chce pomocy. Szczególnie dorośli niepełnosprawni chcą być po prostu traktowani jak inni pacjenci, czy też jak osoby niezależne. Dlatego dobrze jest zapytać czy dana osoba potrzebuje Twojej pomocy.
  2. W przypadku osób niepełnosprawnych ruchowo (z laską, na wózku, itd.) pamiętaj, że te przedmioty traktują jako część ich przestrzeni osobistej. Uważaj, by jej nie naruszać.
  3. Gdy pacjent jest z osobą towarzyszącą (opiekunem) – zawsze zwracaj się do pacjenta, a nie do jego opiekuna. 
  4. Nie rób żadnych założeń. To osoba niepełnosprawna wie – co może, a czego nie. Zna swoje ograniczenia najlepiej. Dlatego niczego nie zakładaj z góry, po prostu dopytaj!
  5. Bądź przygotowany na prośby ze strony pacjentów niepełnosprawnych. To nie skarga, a wręcz informacja, że czują się na tyle dobrze w Twojej obecności, by poprosić, np. o przyniesienie innego krzesła.
  6. Zwracaj uwagę na używane słowa i zwroty. Np. mów osoba niepełnosprawna, a nie niepełnosprawny. Nie używaj oceniających zwrotów: kaleka, upośledzony. Osoby niepełnosprawne mogą też nie lubić eufemizmów, typu: „sprawny inaczej”.

Polecam ten poradnik w całości: savoir-vivre.

Z kolei kilka porad związanych z obsługą pacjenta w starszym wieku przeczytasz tutaj: Pacjent w starszym wieku-jak z nim rozmawiać?

A tu szerzej o pacjentach z indywidualnymi potrzebami:pacjenci ze szczególnymi potrzebami.

Na koniec: savoir vivre wobec pacjentów niepełnosprawnych to jedno, ale najważniejsze jest to, że dorośli niepełnosprawni chcą być traktowani jako niezależni ludzie – to podstawa!

Biznes zdjęcie utworzone przez freepik – pl.freepik.com

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy doradczo-szkoleniowej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 607 318 602e-mail: kontakt@zadowolonypacjent.pl

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Rozwiązania Edukacyjne Wiedzieć – Umieć – Chcieć Dorota Uliasz Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Rozwiązania Edukacyjne Wiedzieć – Umieć – Chcieć Dorota Uliasz z siedzibą w Wieliczce.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem kontakt@zadowolonypacjent.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: