Dorota Uliasz

doradca w branży medycznej

Doradzam podmiotom wykonującym działalność leczniczą w opracowywaniu oraz wdrażaniu procedur i standardów podnoszących jakość obsługi pacjenta. Pomagam właścicielom i osobom zarządzającym w kierowaniu pracą personelu placówki medycznej. Podnoszę kompetencje personelu poprzez praktyczne szkolenia z zakresu: komunikacji z pacjentem, radzenia sobie z trudnymi sytuacjami oraz profesjonalnej i przyjaznej pacjentowi rejestracji.
[Więcej >>>]

Skontaktuj się

Sprawność emocjonalna w pracy z pacjentem

Dorota Uliasz21 maja 2022Komentarze (0)

sprawność emocjonalnaCzym jest tytułowa sprawność emocjonalna? To nawiązanie do książki, którą bardzo polecam (Susan David: „Sprawność emocjonalna” (JK Wydawnictwo, Łódź, 2020). W mojej drodze wspierania osób pracujących w zawodach medycznych temat emocji jest kluczowy. Dlatego też spojrzenie autorki, która pokazuje – jak dbać o swoją sprawność emocjonalną jest dla mnie odkrywcze. Tak samo jak dbamy o swoją sprawność fizyczną, możemy, a wręcz powinniśmy robić wszystko, by być bardziej sprawnym emocjonalnie. To ważne narzędzie w dbałości o swój dobrostan psychiczny – pisząc górnolotnie. Z kolei patrząc praktycznie kluczowy element w kontaktach z pacjentami. Dzięki temu nasze emocje pomogą nam poradzić sobie w trudnych rozmowach. Często jest to ważniejsze niż konkretne techniki np. asertywnej rozmowy. Nasze emocje mogą nam pomóc, albo wręcz odwrotnie – nie tylko utrudnić pracę, ale też często „przenosimy je do domu”. Autorka opisuje taki przykład (S. David: „Sprawność emocjonalna” (JK Wydawnictwo, Łódź, 2020, strona 59).

Przykład

Wyobraź sobie, że po ciężkim dniu pracy wracasz do domu. A tam Twój mały synek porozrzucał po podłodze klocki. Potykasz się o nie i krzyczysz na dziecko…

Co robisz, gdy trochę ochłoniesz? Która z tych reakcji jest Ci bliska?

  1. Tłumaczysz sobie to tak: „miałam trudny dzień, nic takiego wielkiego nie stało się”
  2. Cały wieczór „przeżywasz” tę sytuację. Masz wyrzuty sumienia, obwiniasz się o swoje zachowanie, a czasami przypominając sobie inne, podobne sytuacje stwierdzasz, że jesteś złą matką.
  3. Uświadamiasz sobie, że Twoja reakcja na bałagan była wynikiem Twoich emocji. Byłaś zmęczona, a także sfrustrowana – bo w pracy mieliście konfliktową sytuację, która dalej była „w Twojej głowie”. Idziesz więc do synka, przytulasz go i przepraszasz.

Jeśli bliska jest Ci odpowiedź 1 to znaczy, że nie dopuszczasz do siebie emocji. Co nie znaczy, że ich nie przeżywasz, czyli w przyszłości może Cię to dużo kosztować – gdy stres skumuluje się. Również  odpowiedź 2 nie jest pożądana, gdy powoduje nakręcanie spirali emocji. To przykłady skrajnych reakcji: z jednej strony udawania, że emocje mnie nie dotykają, a z drugiej nadmiernego ich przeżywania.

Receptą na uczenie się sprawności emocjonalnej jest odpowiedź 3. Zobacz (uświadom sobie) emocje, które przeżywasz. Nazwij je. Uświadom sobie czym są spowodowane. To pomoże Ci zareagować w najbardziej dobry sposób. Tutaj – przytulenie syna i przeprosiny.  też w efekcie na konstruktywną reakcję: w tym przykładzie rozmowę z córką i przeprosiny. To moc tzw. elastyczności emocjonalnej. Pomaga też uświadomienie sobie, że każdy popełnia błędy.

Sprawność emocjonalna i elastyczność – wnioski

Jaki z tego wniosek: ucz się elastyczności. Pomaga nam ona być odpornym w trudnych sytuacjach i nie tylko naprawiać popełnione błędy, ale też nauczyć się tego, by nie przenosić emocji z pracy do domu. Jak to zrobić? Ja nauczyłam się analizować trudne sytuacje (i te zawodowe i te domowe), w których uczestniczę. O konkretnej metodzie, której używam do tego piszę tutaj: emocje w zawodach medycznych oraz tutaj: emocjonalna samopomoc w zawodach medycznych

A tu przeczytasz o książce: susan david

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy doradczo-szkoleniowej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 607 318 602e-mail: kontakt@zadowolonypacjent.pl

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Rozwiązania Edukacyjne Wiedzieć – Umieć – Chcieć Dorota Uliasz Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Rozwiązania Edukacyjne Wiedzieć – Umieć – Chcieć Dorota Uliasz z siedzibą w Wieliczce.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem kontakt@zadowolonypacjent.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: