Dorota Uliasz

doradca w branży medycznej

Doradzam podmiotom wykonującym działalność leczniczą w opracowywaniu oraz wdrażaniu procedur i standardów podnoszących jakość obsługi pacjenta. Pomagam właścicielom i osobom zarządzającym w kierowaniu pracą personelu placówki medycznej. Podnoszę kompetencje personelu poprzez praktyczne szkolenia z zakresu: komunikacji z pacjentem, radzenia sobie z trudnymi sytuacjami oraz profesjonalnej i przyjaznej pacjentowi rejestracji.
[Więcej >>>]

Skontaktuj się

Wypalenie zawodowe w pracy lekarza

Dorota Uliasz24 marca 2022Komentarze (0)

wypalenie zawodowe w pracy lekarzaStres i wypalenie zawodowe w pracy lekarza to z moich własnych obserwacji zauważalna od długiego czasu kwestia. To co zmieniło się to postrzeganie samych lekarzy na ten temat. Zaczyna się o tym mówić w otwarty sposób i szukać sposobów na rozwiązanie. Jeden z moich Klientów – firma organizująca szkolenia dla lekarza – mówi, że sami lekarze czy osoby zarządzające pytają coraz częściej o te tematy.

A jeszcze nie tak dawno czytając artykuł o tzw. grupach Balinta zwróciłam uwagę na inne opinie. (Grupa Balinta to metoda opracowana przez lekarza dla lekarzy. Później dołączyli do niej inni pracownicy tzw. zawodów pomocowych, ale początek był taki jak piszę. Grupa Balinta to spotkania, w ramach których omawiane są relacje lekarz 0 pacjent. Po to, by zrozumieć i wyeliminować zakłócenia i trudności, a przede wszystkim zmniejsza negatywny wpływ codziennego stresu i frustracji w pracy). Wracając do wątku – w artykule było opisane, że lekarze nie widzą potrzeby uczestnictwa w takich zajęciach. Teraz zmienia się to – czyli stres i wypalenie zawodowe w pracy lekarza przestało być tematem tabu. Sama pracując z personelem medycznym (lekarzami, pielęgniarkami czy fizjoterapeutami) – coraz częściej te zagadnienia włączam zarówno do szkoleń jak i pracy pomocowej (w ramach coachingu kryzysowego czy wręcz interwencji kryzysowej).

Stres w pracy lekarza – z jakiej perspektywy można na to spojrzeć?

Osobiście – w zależności od sytuacji – zachęcam do pracy indywidualnej lub grupowej (szkolenia i warsztaty) w tym zakresie.

Niezależnie od formy pracy ważne są 2 typy działań :

  • profilaktyka, czyli nauczenie się tego jak o siebie dbać, by nie „dopadł” nas stres czy w efekcie wypalenie zawodowe
  • „leczenie” – czyli co można samodzielnie zrobić, gdy pojawią się pierwsze symptomy.

Świadomie używam terminologii medycznej: profilaktyka i leczenie, bo myślę, że jest ona bliska lekarzom – a pokazuje też sedno problemu: łatwiej zapobiegać niż leczyć.

W tych działaniach towarzyszą mi też 2 główne cele:

  • uświadomienie lekarzom czynników, które powodują, że nie są obecnie zadowoleni z tego jak funkcjonują w relacjach zawodowych. To jest początek drogi – często też pierwszy motywator, by szukać rozwiązania problemów. Moim zadaniem często jest pokazanie tego od strony wiedzy, wyników badań i narzędzi – jak ocenić to u siebie.
  • dostarczenie konkretnych narzędzi, które pomagają. Można powiedzieć, że te techniki to swego rodzaju samopomoc psychologiczna.

Wiedza na temat mechanizmów funkcjonowania w pracy pomocowej oraz konkretne narzędzia do wykorzystania w praktyce są najważniejsze. Ich brak – a często tak właśnie jest – powoduje, że stres i jego konsekwencje narastają.

Stres oraz wypalenie zawodowe – zestaw zagadnień przydatnych w pracy nad sobą

Profilaktyka – jak o siebie dbać?

  • Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne – na co mam wpływ, a na co nie mam wpływu?
  • Rola asertywnej komunikacji
  • Dojrzała empatia – kontra empatia, która szkodzi
  • Techniki  oddechowe i relaksacyjne
  • Mindfullness (trening uważności)
  • Grupy Balinta

„Leczenie” – co robić, gdy pojawią się objawy stresu czy wypalenia zawodowego?

  • Jak poprzez zmianę swoich myśli zmieniać swoje emocje – na podstawie racjonalnej terapii
    zachowań (zdarzenie aktywujące – myśli –emocje – działanie) – samopomoc emocjonalna

Zachęcam do przyjrzenia się bliżej temu zagadnieniu. Szczególnie w trudnych czasach, jakie mamy obecnie odporność psychiczna jest na wagę złota!

Photo by Mulyadi on Unsplash

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy doradczo-szkoleniowej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 607 318 602e-mail: kontakt@zadowolonypacjent.pl

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Rozwiązania Edukacyjne Wiedzieć – Umieć – Chcieć Dorota Uliasz Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Rozwiązania Edukacyjne Wiedzieć – Umieć – Chcieć Dorota Uliasz z siedzibą w Wieliczce.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem kontakt@zadowolonypacjent.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: