Dorota Uliasz

doradca w branży medycznej

Doradzam podmiotom wykonującym działalność leczniczą w opracowywaniu oraz wdrażaniu procedur i standardów podnoszących jakość obsługi pacjenta. Pomagam właścicielom i osobom zarządzającym w kierowaniu pracą personelu placówki medycznej. Podnoszę kompetencje personelu poprzez praktyczne szkolenia z zakresu: komunikacji z pacjentem, radzenia sobie z trudnymi sytuacjami oraz profesjonalnej i przyjaznej pacjentowi rejestracji.
[Więcej >>>]

Skontaktuj się

Zdrowa psychika pracowników ochrony zdrowia w trudnych czasach

Dorota Uliasz18 marca 2020Komentarze (0)

Długo zastanawiałam się czy napisać ten tekst, przeważył jednak argument, że  zdrowa psychika pracowników ochrony zdrowia jest teraz kluczowa.

Dlaczego miałam obawy czy napisać ten artykuł? Bo mam wrażenie, że epidemia koronowirusa z jednej strony uruchomiła dużo pokładów empatii wśród ludzi, w tym inne, lepsze spojrzenie na pracowników ochrony zdrowia. Z drugiej strony mam też niemiłe poczucie, że niektórzy już zastanawiają się jak na tym zyskać, np. oferując darmowe konsultacje dla personelu medycznego. Jednak chyba nieważne jakie są intencje (mam nadzieję, że mylę się co do nich), kluczowe jest, by ta pomoc po prostu była. Bo to pracownicy szpitali i przychodni są w obecnej sytuacji są szczególnie narażeni na stres i psychiczne dołki. Jednocześnie będąc czas na pierwszej linii frontu.

Na dodatek jest też lęk po stronie pacjentów, pewnie wyższy niż zazwyczaj, bo wbrew pozorom świat nie stanął i nie tylko koronawirus nam dolega. Ostatnio czytałam jak lekarz (w prywatnej przychodni) odmówił przyjęcia dziecka z podejrzeniem zapalenia ucha. Lęk, rozgoryczenie mamy dziecka i nieprzychylne komentarze internautów pod kątem placówki medycznej i lekarza pewnie jesteście sobie w stanie wyobrazić. Z drugiej strony to kwestia procedur jakie wprowadziła placówka medyczna i po ludzku pewnie stresu ze strony jej pracowników. W tej konkretnej historii wygrał tzw. PR (public relations): to duża sieć przychodni, a mama dziecka, która to opisała – ma duże „zasięgi w Internecie” . Przychodnia przeprosiła i zaprosiła na wizytę. Tego typu sytuacje według mnie zarówno niedobrze wpłyną na obecną rzeczywistość, jak i na przyszłość (gdy mam nadzieję, że będziemy mogli powiedzieć, że już jesteśmy po epidemii).

Zdrowa psychika pracowników ochrony zdrowia – jak sobie z tym radzić – tu i teraz, a także w przyszłości

  • To banał, ale zacznij od prostych technik radzenia sobie ze stresem. Twoja psychika, jako pracownika przychodni/szpitala jest kluczowa. Wiem, jak często mówicie (i jest to prawda), że nie macie na to czasu. Jednak proste ćwiczenia relaksacyjne czy oddechowe zajmują go niewiele:wystarczy nawet kilka minut. Być może ta trudna sytuacja będzie miała pozytywne konsekwencje – zbudujesz sobie nowy nawyk, który w spokojniejszych czasach też jest kluczowy. Techniki relaksacyjne czy oddechowe to w żargonie psychologicznych praca z ciałem. Pomysły na nie znajdziesz w internecie. Ja osobiście lubię słuchać nagrań np. krótkiej relaksacji i wykonywać polecenia. Możesz znaleźć takie propozycje, które spokojnie wykonasz w pracy – dosłownie, a nie w przenośni w 3 minuty i takie, które warto zrobić, np. po powrocie do domu – zajmują zazwyczaj od 10 minut w górę.

Tu podpowiedź tzw. treningu Jacobsona (akurat 30 minut, ale można „ćwiczyć” mniejszymi kawałkami): trening relaksacyjny Jacobsona.

A tu z kolei znajdziecie nagranie krótkiej 3 minutowej przerwy na oddech: przerwa/przestrzeń na oddech

Myśli – emocje – działanie

  • Inny sposób to podejście, które podpowiada psychologia poznawczo – behawioralna. Można albo pisać dziennik swoich myśli i emocji – co odstresowuje, bo nazywamy  swoje uczucia, np. to czego się boimy. Albo też zobaczyć jak działamy w takim trójkącie: myśli – emocje – zachowania (działanie). Często to własnie nasze myśli uruchamiają całą procedurę. W zależności jak zinterpretujemy daną sytuację, to ona wpływa na nasze emocje a dalej na zachowanie. Optymiście, którzy widzą zawsze szklankę do połowy pełną, mają tu naturalną przewagę nad pesymistami, którzy tą samą szklankę zobaczą do połowy pustą. Czyli ta technika zachęca, by czasami zastanowić się, czy możemy zobaczyć w danej sytuacji coś pozytywnego. Też po to, by łatwiej reagować w stresujących sytuacjach.

Dużo dobrego w tym trudnym dla Was czasie! Zdrowia i tego fizycznego i tego psychicznego życzę. Mnie osobiście najlepiej odstresowują moje koty. Na poprawę nastroju, więc ich zdjęcie, bo zdrowa psychika pracowników ochrony zdrowia jest też nam – pacjentom – bardzo potrzebna.

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy doradczo-szkoleniowej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 607 318 602e-mail: kontakt@zadowolonypacjent.pl

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Rozwiązania Edukacyjne Wiedzieć – Umieć – Chcieć Dorota Uliasz Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Rozwiązania Edukacyjne Wiedzieć – Umieć – Chcieć Dorota Uliasz z siedzibą w Wieliczce.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem kontakt@zadowolonypacjent.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: