Dorota Uliasz

doradca w branży medycznej

Doradzam podmiotom wykonującym działalność leczniczą w opracowywaniu oraz wdrażaniu procedur i standardów podnoszących jakość obsługi pacjenta. Pomagam właścicielom i osobom zarządzającym w kierowaniu pracą personelu placówki medycznej. Podnoszę kompetencje personelu poprzez praktyczne szkolenia z zakresu: komunikacji z pacjentem, radzenia sobie z trudnymi sytuacjami oraz profesjonalnej i przyjaznej pacjentowi rejestracji.
[Więcej >>>]

Skontaktuj się

Kompetencje międzykulturowe w ochronie zdrowia

Dorota Uliasz19 października 2022Komentarze (0)

Kompetencje międzykulturowe w ochronie zdrowiaKompetencje międzykulturowe w ochronie zdrowia to temat ważny od lat. Jego waga wzrosła w momencie, gdy do Polski wjechali uchodźcy wojenni z Ukrainy. Obecnie pewnie w każdej przychodni i w każdym szpitalu spotykacie takich pacjentów. Czy to, że są z innego kraju, innego kręgu kulturowego wpływa na proces komunikacji z pacjentem od rejestracji po gabinet lekarski? Na pewno tak. Jest oczywista bariera językowa, ale to nie wszystko. Gdy chcemy skutecznie komunikować się z osobami z innych krajów/innych kultur warto pamiętać o polskim przysłowiu: co kraj to obyczaj.

Co oznacza, że nasze zachowania w różnych sytuacjach, także gdy korzystamy z pomocy medycznej są uwarunkowane kulturą oraz zwyczajami jakie obowiązują w naszej społeczności. Nie tylko to co mówimy, ale także cała nasza komunikacja niewerbalna Coś co w danej kulturze jest uznawane za oczywiste, naturalne i normalne nie musi być w taki sam sposób widziane przez osoby z innego kręgu kulturowego. No właśnie – nasze zachowanie w różnych sytuacjach wynika z doświadczeń. To jak reagujemy, co mówimy, czyli inaczej co uznajemy za normalne i naturalne może być w zupełnie inny sposób odbierane przez osobę z innego kręgu kulturowego.

Kompetencje międzykulturowe w ochronie zdrowia – kilka wskazówek

Takim pierwszym konkretem jest to, że komunikacja niewerbalna naszego rozmówcy może być inna. Na przykład dystans – w różnych kręgach kulturowych jest inny. Pomyśl o Hiszpanach z jednej strony, a z drugiej o Szwedach. Jedni skracają mocno dystans w relacji z innymi, drudzy wolą zachować większą, bardziej formalną odległość od rozmówcy. Stąd pierwszy ważny wniosek – nie oceniaj zachowań niewerbalnych na podstawie doświadczeń naszej kultury.

To co pomaga to też uważne słuchanie i obserwowanie pacjenta. Taka postawa ułatwia komunikację – zniechęca do szybkiej, jednoznacznej, a przez to być może błędnej oceny zachowania pacjenta. Zachęca natomiast do zadawania sobie samemu pytań typu: co jest przyczyną, że pacjent zachowuje się w taki sposób? To pomaga zrozumieć lepiej jego działania. Pamiętając, że coś co u nas jest uznane za normalne – wcale nie musi być takie gdzie indziej ułatwi Ci prowadzenie rozmowy.

Warto też skupić się na obserwacji emocji pacjenta. Badania na temat emocji mówią: niezależnie od kręgu kulturowego nasza mimika emocjonalna jest podobna. Takie podstawowe emocje jak złość, lęk, smutek czy radość– wyrażamy w podobny sposób, niezależnie skąd pochodzimy.

Z kolei warto wyczulić się na stereotypy – czyli uproszczone lub uogólnione spojrzenie na innych. Nie dość, że może być fałszywe – np. Polak to pijak. To też łatwo prowadzi do uprzedzeń czy dyskryminacji. Bardzo pomaga rzetelna wiedza o danej kulturze. Jeśli w Twojej przychodni/szpitalu pracują lekarze czy pielęgniarki z Ukrainy (bo tak nierzadko zdarza się) -wykorzystaj to i podpytaj ich o to jak wygląda ochrona zdrowia w ich kraju.

Medyczna specyfika różnic międzykulturowych

 Zwróć uwagę na :

  • praktyki zdrowotne: jakie w danej kulturze jest podejście do medycyny – tradycyjnej, ale także np. alternatywnej/ludowej? Czy podobnie do nas widzą np. rolę szczepień?
  • postrzegania personelu medycznego. Jakie są relacje: lekarz – pacjent czy też pielęgniarka – pacjent. Komu najszybciej zaufają?  jakie sytuacje są dla nas normalne, naturalne, a dla nich mogą być krępujące, itd…
  • praktyki żywieniowe. Na przykład w inny sposób możemy definiować zdrowe odżywianie. Inne mogą być nawyki żywieniowe, czy tez rozumienie pojęcia dieta. Jakie działania prozdrowotne są polecane? (na podstawie: Kompetencje kulturowe w opiece zdrowotnej; Paweł Przyłęcki Uniwersytet Medyczny w Łodzi)

Photo by CDC on Unsplash

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy doradczo-szkoleniowej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 607 318 602e-mail: kontakt@zadowolonypacjent.pl

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Rozwiązania Edukacyjne Wiedzieć – Umieć – Chcieć Dorota Uliasz Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Rozwiązania Edukacyjne Wiedzieć – Umieć – Chcieć Dorota Uliasz z siedzibą w Wieliczce.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem kontakt@zadowolonypacjent.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: