Dorota Uliasz

doradca w branży medycznej

Doradzam podmiotom wykonującym działalność leczniczą w opracowywaniu oraz wdrażaniu procedur i standardów podnoszących jakość obsługi pacjenta. Pomagam właścicielom i osobom zarządzającym w kierowaniu pracą personelu placówki medycznej. Podnoszę kompetencje personelu poprzez praktyczne szkolenia z zakresu: komunikacji z pacjentem, radzenia sobie z trudnymi sytuacjami oraz profesjonalnej i przyjaznej pacjentowi rejestracji.
[Więcej >>>]

Skontaktuj się

Pacjent dziecięcy w gabinecie

Dorota Uliasz22 lutego 2023Komentarze (0)

Pacjent dziecięcy w gabinecie lekarskim czy zabiegowym może być wyzwaniem. Ostatnio ten temat wywołało dwóch moich Klientów. Jeden to przychodnia POZ, która w ramach projektu DOSTĘPNOŚĆ PLUS DLA ZDROWIA uwzględniła rodziców z małymi dziećmi w procedurach obsługi pacjentów ze szczególnymi potrzebami – bardzo mi się to spodobało. Druga sytuacja to z kolei perspektywa personelu pielęgniarskiego i ich zaciekawianie tym tematem, między innymi jak radzić sobie w sytuacji, gdy dziecko jest zestresowane, boi się pobierania krwi, itd. Poniżej kilka wskazówek co do kontaktu z pacjentem dziecięcym, np. do wykorzystania przy pisaniu procedur.

Pacjent dziecięcy w gabinecie zabiegowym i lekarskim:

  • W trakcie wizyty pamiętaj, że spotykasz się nie z pojedynczym pacjentem, ale w układzie rodzic/opiekun (lub rodzice/opiekuni) i dziecko.
  • Pamiętaj, że wizycie mogą towarzyszyć większe emocje niż w innych sytuacjach. Strach o zdrowie dziecka jego rodzica czy opiekuna może być większy niż w przypadku własnych dolegliwości. Często ważne jest to, by uspokoić rodzica/opiekuna. Możesz mówiąc do dziecka – wykorzystywać argumenty, które chciałbyś/łabyś przekazać rodzicowi/opiekunowi – tak, by to jego uspokoić.
  • Dziecku zawsze towarzyszy rodzi/opiekun – jednak dla komfortu przebiegu wizyty dla dziecka (mniej stresu) – możesz poprosić, by w gabinecie z dzieckiem była 1 osoba (jeden opiekun/rodzic).
  • Zwróć uwagę na sposób zdobywania informacji od dziecka: prosty, ale nie infantylny język wypowiedzi. Bez protekcjonalizmu – to dalej układ personel medyczny – pacjent. Zwracaj uwagę na możliwości poznawcze dziecka i jego wiek.
  • Nawiąż i utrzymuj kontakt wzrokowy z dzieckiem. Przyjmij taką pozycję, by Wasze oczy były na podobnym poziomie (np. przykucnij przy dziecku).
  • Rozmawiając o dziecku przy nim – nie zwracaj się do rodziców jakby go tam nie było, lub zakładając, że z powodu młodego wieku nic nie zrozumie. Zwracaj się jednocześnie i do rodziców, i do dziecka.
  • Używaj do wyjaśniania rysunków, obrazów, schematów, modeli – nie tylko słów.
  • Nie oszukuj dziecka, np. nie mów, że zastrzyk w ogóle nie boli. Ale też nie strasz. Zamiast tego wyjaśnij, odwołując się do znanych dzieciom sytuacji.  Np. to będzie takie jedno ukłucie, po którym możesz poczuć pieczenie takie jak po dotknięciu...
  • By obniżyć poziom strachu dziecka pokazuj mu narzędzia, których będziesz używać i mów, co za chwilę zrobisz. Badając dziecko, informuj dokładnie co robisz, wyjaśniaj mu każde swoje działanie.

 

Pacjent niemowlak

Pacjent przedszkolak

  • Od niemowlaka nie zdobędzie się informacji w formie rozmowy, ale nie oznacza to, że można go traktować przedmiotowo.
  •  Zagadując do niemowlaka i w miły sposób wypytując o niego rodzica/opiekuna:
  1.  zyskujesz w ten sposób zaufanie rodzica, który widzi to zainteresowanie,
  2. uspokajasz dziecko (poprzez przyjazny ton głosu i dotyk).

 

 

  • Zacznij od rozmowy z rodzicem/opiekunem – to twoje główne źródło informacji, ale skupiaj się i na dziecku, i na rodzicu.
  •  Aby nawiązać kontakt z dzieckiem możesz dopytać go o imię i używać go w trakcie rozmowy.
  • Gdy dziecko ma przynajmniej 3-4 lata możesz też spróbować przeprowadzić wywiad z nim.
  • Pamiętaj, by mówić dziecku co robisz. Możesz wcześniej zademonstrować co będziesz robić – albo na sobie, albo na rodzicu (po uzyskaniu od niego zgody).
  • Przekazując rodzicom/opiekunom zalecenia upewnij się, że wszystko jest zrozumiałe. Czasami rodzic, który w trakcie wizyty musi się skupić zarówno na wysłuchaniu lekarza/pielęgniarki jak i na opiece nad dzieckiem (bo np. nie biegało po gabinecie) może mieć trudności ze zrozumieniem zaleceń.

 

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy doradczo-szkoleniowej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 607 318 602e-mail: kontakt@zadowolonypacjent.pl

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Rozwiązania Edukacyjne Wiedzieć – Umieć – Chcieć Dorota Uliasz Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Rozwiązania Edukacyjne Wiedzieć – Umieć – Chcieć Dorota Uliasz z siedzibą w Wieliczce.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem kontakt@zadowolonypacjent.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: