Prawa personelu medycznego – czasami mam wrażenie, że brzmi to jak fikcja.
Nikt nie neguje praw pacjentów, a wręcz czasami sami pacjenci często ich nadużywają w kontaktach z przychodnią/szpitalem.
Z drugiej strony Ci sami pacjenci „zapominają”, że sami mają obowiązki, a personel medyczny ma prawa.
Co prawda pierwszy szok związany z RODO mija.
Jest to jednak dobry przykład, by pokazać, że prawa i obowiązki mają dwie strony.
Wdrażanie RODO, z mojej perspektywy: standardów w obsłudze pacjenta, to szereg pytań ze strony właścicieli przychodni, lekarzy, średniego personelu medycznego i rejestracji: co my właściwie możemy?
Czy:
- mogę przekazać mężowi informacje o zmianie terminu wizyty jego żony?
- mogę przekazać opiekunom w domu pomocy społecznej wyniki badań ich podopiecznego? Jakie dane mogę przekazać przez telefon…?
Gdy spotykam się z Klientami takich praktycznych pytań jest bardzo wiele.
Z jednej strony to kwestia prawna, by pewne zasady zostały jasno dookreślone.
Z drugiej to sprawa tego, że czasami (np. nie będąc pewnym jakie przepisy prawne za nami stoją) – niełatwo odwołujemy się do swoich praw.
Dlatego tak ważne jest, by właściciele placówek medycznych pokazywali pracowników jakie są ich prawa. W tym konkretnym przypadku w ramach ochrony danych osobowych.
Prawa personelu medycznego a RODO – zasady
- Odwołuj się do swoich praw. Jako pracownik placówki medycznej masz prawo do przetwarzania danych osobowych w zakresie niezbędnym do rzetelnego wykonania usługi, np. zarejestrowania pacjenta, wypisania recepty, itd. Masz to prawo albo na podstawie upoważnienia wystawionego przez pracodawcę, albo w przypadku tzw. zawodów medycznych w zakresie wykonywanego zawodu, czyli przetwarzania danych do udzielania świadczeń opieki zdrowotnej.
Oznacza to, że pacjent ma obowiązek podać określone dane (bo inaczej nie będzie możliwe skorzystanie ze świadczenia).
2. Informuj pacjentów o swoich prawach. Powołuj się na przepisy prawne, to pomoże Ci w trudnej sytuacji. Na przykład gdy pacjent mówi: a kiedyś to nie było potrzebne…, nie pokażę dowodu osobistego, bo nie macie to tego prawa, by sprawdzać…
Masz prawo (a wręcz obowiązek):
- sprawdzić tożsamość. Na przykład poprosić o wgląd do dokumentu ze zdjęciem, by upewnić się, że wyniki odbiera sam pacjent lub upoważniona osoba.
- zadawać dodatkowe pytania, gdy weryfikacja odbywa się nie bezpośrednio (np. przez telefon), by potwierdzić tożsamość konkretnej osoby. Warto tutaj mieć jeden schemat potwierdzania dla całej przychodni/szpitala.
- odmówić podania informacji, jeśli nie możesz potwierdzić tożsamości lub prosi o nie osoba, która nie jest upoważniona.
To tylko kilka przykładów praw. Zachęcam, by w ramach swojej placówki spisać sytuacje, gdzie w związku z RODO nie jesteśmy pewni co jest możliwe. To stworzy listę praw/obowiązków personelu medycznego z tym związanych.
O RODO przeczytasz także:
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }