Wydaje się, że temat RODO powoli traci na atrakcyjności, jednak dla wielu osób zarządzających placówkami medycznymi to będzie ciągle ważne zagadnienie.
Ważne, bo praktyczne.
Dodatkowo co chwilę jesteśmy „bombardowani” różnymi pomysłami i nadinterpretacjami dotyczącymi RODO w placówce medycznej.
Np. ostatnio w mediach pojawiły się zdjęcia listy zapisów pacjentów do lekarza – zamiast nazwisk „pseudonimy” typu: miś Uszatek, Śnieżka – podobno właściciel przychodni chciał w ten sposób zwrócić uwagę na absurdy związane z RODO.
W każdym razie z perspektywy osoby zarządzającej placówką ważna jest odpowiedź na nurtujące ich pytania dotyczące codziennego funkcjonowania przychodni/szpitala.
Na szczęście Ministerstwo Zdrowia i Ministerstwo Cyfryzacji wydały przewodnik, w którym odpowiadają na najczęściej zadawane pytania.
Widać, że porady powstały w oparciu o pytania najbardziej zainteresowanych: właścicieli, lekarzy, pielęgniarek, czy pracowników rejestracji.
Wiem to, bo bardzo podobne pytania padają ze strony uczestników moich szkoleń. Zapraszam więc do przewodnika: PRZEWODNIK_PO_RODO_w_służbie_zdrowia .
Dziś w praktyce przyjrzyjmy się RODO w rejestracji placówki medycznej.
Rejestracja to pierwsze miejsce, gdzie trzeba zadbać o ochronę danych osobowych pacjentów.
Często w niesprzyjających bardzo warunkach: kolejka, a wręcz tłum ludzi w rejestracji czy też wręcz sytuacje konfliktowe, a na dodatek oprócz osób, które przyszły osobiście – wiecznie dzwoniący telefon.
RODO w placówce medycznej – praktyczne wskazówki dla rejestracji
- dostosuj rozwiązania do uwarunkowań lokalowych. Masz zapewnić anonimowość, ale też pamiętaj, że zastosowane rozwiązania nie mogą narażać zdrowia czy też życia pacjenta. Można powiedzieć: zachowaj zdrowy rozsądek!
- pamiętaj o swoim prawie (jako podmiotu leczniczego) do ustalenia lub zweryfikowania tożsamości pacjenta. Masz prawo poprosić o dokument tożsamości!
- praktyczne podpowiedzi co do samego miejsca rejestracji. Wyraźnie wskaż obszar, w którym może znajdować się pacjent (lub pacjent i jego opiekun). Np. naklej przed stanowiskiem rejestracji taśmę czy też oddziel ścianką działową/plexi (w przypadku kilku miejsc do rejestracji) pomieszczenia.
- poinformuj o tym pacjentów: przy „okienku” powinna być czytelna informacja o tym jakie są zasady rejestracji. Napisz przyjaznym językiem, np.:
Ze względu na ochronę danych osobowych prosimy, by przy stanowisku rejestracji znajdowała się tylko jedna osoba. Dziękujemy za dostosowanie się do zasad.
- zapewnij pozostałym oczekującym wygodne miejsce. Fotele czy krzesła postaw w dużej odległości od rejestracji. W ten sposób ograniczysz ilość osób, które będą w pobliżu rejestracji.
- egzekwuj te zasady. Nie licz na to, że pacjenci od razu będą się stosować do nowych reguł. Szczególnie jeśli byli przyzwyczajeni do innych rozwiązań – w większości znanych mi rejestracji wokół okienka czy lady zazwyczaj kłębił się tłum. To kwestia zbudowania nowych nawyków. Zmiana będzie możliwa tylko i wyłącznie wtedy, gdy przygotujesz do niej pracowników rejestracji, np. ucząc ich nowych zachowań. W praktyce oznacza to, że na początku może być trudno i nawet mogą zdarzać się konflikty. Dlatego też oprócz wprowadzenia procedur, pamiętaj o szkoleniu pracowników! Wtedy zarówno zadbasz o ochronę danych osobowych jak i o wysoką jakość obsługi pacjenta.
O RODO przeczytacie również tutaj: RODO w obsłudze pacjenta jak i tutaj: Prawa personelu medycznego a RODO czy tu:RODO przy rejestracji pacjenta
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }