Dorota Uliasz

doradca w branży medycznej

Doradzam podmiotom wykonującym działalność leczniczą w opracowywaniu oraz wdrażaniu procedur i standardów podnoszących jakość obsługi pacjenta. Pomagam właścicielom i osobom zarządzającym w kierowaniu pracą personelu placówki medycznej. Podnoszę kompetencje personelu poprzez praktyczne szkolenia z zakresu: komunikacji z pacjentem, radzenia sobie z trudnymi sytuacjami oraz profesjonalnej i przyjaznej pacjentowi rejestracji.
[Więcej >>>]

Skontaktuj się

Oczekiwania wobec lekarza – przewodnik dla pacjentów

Dorota Uliasz30 sierpnia 2018Komentarze (1)

oczekiwania wobec pacjentówZ przyjemnością przeczytałam i Państwa również zachęcam o zapoznania się z przewodnikiem dla pacjentów „Oczekiwania wobec lekarza”. Został on opracowany przez General Medical Council (instytucję charytatywną działającą w Anglii, Walii i Szkocji).

Tu można znaleźć ten poradnik w całości:Oczekiwania wobec lekarza – przewodnik dla pacjentów

Ideę tej publikacji tak przedstawiają sami autorzy:

„Niniejszy przewodnik wyjaśnia, w jaki sposób można pomóc w tworzeniu partnerskiej relacji z lekarzem”.

Pokazuje, jak pacjenci mogą pomóc w budowaniu partnerskiej relacji z lekarzem. Jest dla mnie dużą wartością, że adresatem są właśnie pacjenci i to w takiej roli. A z drugiej strony zawiera zasady, które ułatwiają zarządzanie placówką medyczną, bo świadomy i współpracujący pacjent to łatwiejsza codzienna organizacja pracy.

Zapraszając do przeczytania poradnika autorzy podkreślają:

„Większość porad opiera się na zdrowym rozsądku, jednak ich stosowanie powinno pomóc w maksymalnym wykorzystaniu czasu spędzonego na wizytach lekarskich”.

I znowu ujmuje mnie to, że autorzy chcą, by ich publikacja była przyjazna, praktyczna i pomocna.

Cieszę się, że natrafiłam na ten przewodnik. W morzu naszych rodzimych artykułów prasowych, informacji z różnych stron internetowych czy też blogów najczęściej widać inną narrację:

relacja lekarz – pacjent jest przedstawiana w formie konfrontacji. Jeśli przedstawiany jest punkt widzenia lekarza to można przeczytać o przywarach pacjentów (spóźniają się, nie dbają o higienę, nie przestrzegają zaleceń lekarskich… – wybrałam te najłagodniejsze określenia.) Z drugiej strony możemy poznać opinie pacjentów. Jak łatwo się domyśleć również mocno nieprzychylne, np. ironiczna odpowiedź na jeden z artykułów krytykujących pacjentów: „praca lekarza byłaby całkiem fajna gdyby nie ci cholerni chorzy…”.

Bardzo nie podoba mi się tworzenie takiej medialnej nagonki typu: „pacjencie – przeczytaj co sądzi o Tobie lekarz”, czy: 88% lekarzy ma zastrzeżenia do swoich pacjentów” . Tak, to nie żart, to prawdziwe tytuły! I tak na okrągło. Czytamy jak pacjenci negatywnie postrzegają lekarzy i służbę zdrowia, albo znowu w drugą stronę słyszymy o złych pacjentach, którzy utrudniają pracę lekarza.

Dlatego też pomysł tego przewodnika bardzo pozytywnie zainspirował mnie. Przedstawiona w nim forma narracji sprzyja budowaniu partnerskich relacji lekarz – pacjent.

Oczekiwania wobec lekarza – co sprzyja w tej broszurze budowaniu relacji lekarz – pacjent?

  • Tekst jest napisany w przyjazny sposób. To przykład pozytywnej edukacji w dobrym, atrakcyjnym wydaniu.
  • Mimo, że skierowany do pacjentów – pokazuje perspektywę i pacjenta i lekarza, by pacjent mógł lepiej zrozumieć sytuację.
  • Opisuje standardy postępowania lekarskiego (pozytywnym językiem).
  • Odwołuje się do praw pacjenta i przypomina o głównych zadaniach lekarza – wszystko to opisane jest w pozytywny sposób, np. czego jako pacjent mogę oczekiwać od lekarza? A z drugiej strony: jak się przygotować do wizyty, by pomóc lekarzowi spełnić swoją rolę jak najlepiej?
  • Daje praktyczne wskazówki jak pacjent powinien przygotować się do wizyty, by ułatwić budowanie partnerskich relacji lekarz – pacjent.
  • Pokazuje relację lekarz – pacjent jako dialog dwóch stron. W tym dialogu zarówno lekarz jak i pacjent są odpowiedzialni za to, by kontakt był przyjazny i efektywny.

Zapraszam Państwa do podzielenia się wrażeniami dotyczącymi przewodnika!

Czy w polskich realiach sprawdziłby się?

Które ze wskazówek są według Państwa w największym stopniu przydatne?

{ 1 komentarz… przeczytaj go poniżej albo dodaj swój }

Dorota Uliasz Wrzesień 1, 2018 o 18:36

A tu jeszcze jedna podobna publikacja, która edukuje pacjentów! Warto zobaczyć, które pomysły warto wykorzystać do informowania i edukowania swoich pacjentów: https://www.medicalcouncil.ie/News-and-Publications/Reports/Working-with-your-doctor-PL.pdf

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Rozwiązania Edukacyjne Wiedzieć – Umieć – Chcieć Dorota Uliasz Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Rozwiązania Edukacyjne Wiedzieć – Umieć – Chcieć Dorota Uliasz z siedzibą w Wieliczce.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem kontakt@zadowolonypacjent.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: