Dorota Uliasz

doradca w branży medycznej

Doradzam podmiotom wykonującym działalność leczniczą w opracowywaniu oraz wdrażaniu procedur i standardów podnoszących jakość obsługi pacjenta. Pomagam właścicielom i osobom zarządzającym w kierowaniu pracą personelu placówki medycznej. Podnoszę kompetencje personelu poprzez praktyczne szkolenia z zakresu: komunikacji z pacjentem, radzenia sobie z trudnymi sytuacjami oraz profesjonalnej i przyjaznej pacjentowi rejestracji.
[Więcej >>>]

Bezpłatne konsultacje

Standardy ochrony dzieci w placówkach medycznych

Dorota Uliasz08 sierpnia 2024Komentarze (0)

Standardy ochrony dzieci w placówkach medycznych – zegar tyka.

Do 15 sierpnia zostało już tylko kilka dni.

Dołączam więc dodatkowe informacje – może przydadzą się, by stworzyć własne rozwiązania:

  1. wytyczne Ministerstwa Sprawiedliwości dla podmiotów medycznych
  2. Podręcznik Standardy ochrony dzieci w placówkach medycznych  opracowany przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę – także z praktycznymi przykładami.
  3. niezbyt optymistyczny artykuł, który mówi o tym, że placówki medyczne nie są gotowe na 15 sierpnia.

Zachęcam też do obejrzenia NAGRANIA i pobrania PRAKTYCZNYCH MATERIAŁÓW: WZORÓW ZASAD BEZPIECZNEGO KONTAKTU Z PACJENTEM DZIECIĘCYM!

Jak już wiecie, bo opisałam to w artykule: polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem w podmiocie-medycznym, 15 lutego 2024 roku  weszły w życie przepisy o zmianach w  kodeksie rodzinnym i opiekuńczym. Zobacz zaktualizowane przepisy prawne (np. rozdział 4b): ustawa

Nakładają one obowiązki na wszystkie placówki mające kontakt w dziećmi – w tym wszystkie podmioty medyczne – stworzenia standardów ochrony małoletnich.

Standardy ochrony dzieci w placówkach medycznych: ważny i pilny obowiązek

Obowiązki ustawowe związane z wejściem w życie tej ustawy są bardzo szerokie. Z jednej strony podmiot medyczny musi stworzyć prawne procedury np. dotyczące procedury rekrutacji pracowników. Czyli sprawdzania ich pod kątem niekaralności.

Czy też procedur dotyczących różnych typów interwencji, gdy personel medyczny podejrzewa, że dziecko w jakiś sposób jest krzywdzone. Jak wygląda procedura “Niebieskiej Karty”? Na czym polega procedura interwencji policyjnej/prokuratorskiej Czy jest procedura interwencji cywilnoprawnej (zawiadomienie sądu rodzinnego).

Od strony psychologicznej są to procedury dotyczące prowadzenia interwencji, czyli rozmowy z opiekunem dziecka.

Tym będę się pewnie jeszcze nie raz zajmowała, bo widzę, że jest duża potrzeba wśród personelu medycznego, by zająć się tym.

Jednak chciałabym zacząć od podstawowej kwestii. Gdy chcemy dziecku pomóc, to ważne stworzenie jest dobrej i przyjaznej atmosfery, dzięki której pacjent małoletni poczuje się bezpiecznie w Waszej placówce medycznej.

ZOBACZ NAGRANIE: jak zacząć proces wdrażania!

Zasady bezpiecznego kontaktu personelu medycznego z dzieckiem-pacjentem

Pacjent dziecięcy, czy też szerzej relacja personelu medycznego (lekarza, pielęgniarki, fizjoterapeuty) z pacjentem dziecięciem jest szczególna. Dobrze podkreślają to prawa pacjenta, np. prawo do godności i intymności: ustawa o prawach pacjenta

Intymność omawianych spraw, czy też bliski kontakt fizyczny, np. przy badaniu może tworzyć sytuacje, które dziecko/małoletni pacjent ma prawo różnie interpretować. Dlatego też szczególnie ważne jest stworzenie zasad bezpiecznego kontaktu personelu medycznego z dzieckiem-pacjentem.

Dlatego też wypracowanie zasad jest korzystne dla dwóch, a właściwie trzech stron:

  • Dla dziecka: by czuło się dobrze jako  pacjent,
  • Dla rodzica/opiekuna: by mógł w pełni zaufać ludziom, którzy pomagają jego dziecku,
  • Dla personelu placówki medycznej: by móc spokojnie pracować pacjentem dziecięcym, który dzięki zasadom wie czego spodziewać się w trakcie wizyty w przychodni, czy będąc w szpitalu.

Zasady bezpiecznego kontaktu personelu medycznego z dzieckiem-pacjentem

Dlatego też przygotowałam – zgodnie z wymogami wdrażania procedur – dwa praktyczne dokumenty:

  1. Przykład zasad bezpiecznego kontaktu z pacjentem dziecięcym: tak, by łatwiej było przygotować do nich personel medyczny, czy wręcz stworzyć standard postępowania, którego oczekujecie jako przyjazna pacjentowi dziecięcemu placówka medyczna.
  2. Wersję zasad dla pacjenta małoletniego. Tak, aby on sam mógł się z nimi zapoznać lub by ktoś dorosły przeczytał mu je. Dobrze jest są one dostępne w placówce medycznej , np. wywieszone w pomieszczeniu rejestracji, w poczekalni, czy na oddziałach dziecięcych w szpitalu. Mogą też być częścią strony internetowej.

Zapraszam do pobrania tych praktycznych materiałów i wykorzystania w Waszym podmiocie medycznym! Albo zupełnie wprost, albo – do czego zachęcam – po dostosowaniu!

Photo by Adrien Robert on

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy doradczo-szkoleniowej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 607 318 602e-mail: kontakt@zadowolonypacjent.pl

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Rozwiązania Edukacyjne Wiedzieć – Umieć – Chcieć Dorota Uliasz Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Rozwiązania Edukacyjne Wiedzieć – Umieć – Chcieć Dorota Uliasz z siedzibą w Wieliczce.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem kontakt@zadowolonypacjent.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: