Dziś mniej typowo, bo tekst i filmik „Świadomy pacjent. Jak wykorzystać wizytę u lekarza efektywnie?” dedykuję przede wszystkim pacjentom.
Robię to, bo przyświeca mi następująca myśl:
Świadomy pacjent to korzyść dla podmiotu medycznego
Jednak mam wrażenie, że mogą go też wykorzystać:
- zarządzający placówkami medycznymi, bo może to stanowić punkt wyjścia do stworzenia standardów dotyczących budowania pozytywnej relacji pacjent – personel medyczny. To informacje, które można umieścić chociażby na stronie podmiotu leczniczego – by ułatwić pacjentowi przygotowanie się do wizyty.
- personel medyczny, a w szczególności lekarze, którzy dzięki temu lepiej zrozumieją oczekiwania pacjentów.
Ten temat zachęca też do myślenia w relacji współpracy. Pokazuje, że personel medyczny i pacjent mają wspólny cel!
Zapraszam do obejrzenia!
Zasady, o których mówię są po prostu zdroworozsądkowe – jednocześnie mocno pomocne.
- Przygotuj się do wizyty. Zapisz sobie pytania, które chcesz zadać czy też sprawy, które chcesz poruszyć. Dzięki temu będzie pamiętać o wszystkim. Stres związany z wizytą u lekarza/w przychodni działa bowiem tak, że łatwo zapomnieć o co pytać.
Na wizytę weź kartkę i długopis, by może wykorzystasz ją do notowania.
- W trakcie wizyty pytaj gdy czegoś nie rozumiesz. Bardzo często słyszę od pracowników rejestracji, że pacjent po wyjściu z gabinetu podchodzi do rejestracji i prosi o wyjaśnienie zaleceń lekarza.
Pracownik rejestracji pomoże Ci – jeśli to będzie w jego kompetencjach. Np. gdy będziesz potrzebował/ła wskazówek jak przygotować się do badania.
Jednak jeśli chodzi o konkretne zalecenia medyczne – zadbaj o to, by przed wyjściem z gabinetu upewnić się, że wszystko rozumiesz! Pytaj więc, gdy coś jest dla Ciebie niejasne!
- Jeśli Ci to pomaga notuj to co mówi lekarz. Jeśli lekarz przekaże Ci zalecenia na piśmie – przeczytaj je zanim wyjdziesz z gabinetu. Być może będziesz jeszcze o coś chciał zapytać.
- Nie ukrywaj przed lekarzem ważnych informacji. Jeśli lekarz ma Ci pomóc musi mieć pełną informację. Znowu wracamy do przygotowania. Gdy przed wizytą zapiszesz te informacji – to w trakcie wizyty nie umknie Ci nic ważnego.
- Przestrzegaj zaleceń lekarskich. To kluczowy element we współpracy z lekarzem. Jeśli nie do końca Ci wyszło – powiedz o tym, bo może mieć to wpływ na efektywność procesu leczenia.
O oczekiwaniach pacjenta z perspektywy lekarzy czy personelu medycznego przeczytasz tutaj:
Świadomy pacjent dziecięcy
Na zakończenie przedstawiam perspektywę pacjenta dziecięcego: jak można sprawić, by ograniczyć jego lęk w trakcie wizyty u lekarza czy pobytu w szpitalu.
To ważny temat, poruszałam go już tutaj:
- standardy ochrony dzieci – w tym tworzenie zasad bezpiecznego kontaktu z pacjentem dziecięcym
- polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem w podmiocie medycznym
Tworzenie standardów bezpiecznego kontaktu z pacjentem dziecięcym – to wymóg prawny – zmian w kodeksie rodzinnym i opiekuńczym
Tutaj również możesz przeczytać o pacjencie dziecięcym:
Jeśli interesują Cię te tematy i chcesz skonsultować się, by np. upewnić się jak warto tworzyć procedury i standardy związane z komunikacją z pacjentem: napisz i umów się na bezpłatną konsultację: bezpłatne konsultacje telefoniczne.
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }